Firman
Allah s.w.t (maksudnya):
“Dan
diantara manusia ada orang-orang yang mengangkat tandingan tandingan selain
Allah, mereka mencintaiNya sebagaimana mencintai Allah, adapun orang-orang yang
beriman, mereka sangat mencintai Allah” (QS. Al Baqarah, 165).
Firman
Allah s.w.t (maksudnya):
“Katakanlah
jika baba-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, keluarga, harta
kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu bimbangkan kerugiannya, dan
rumah-rumah yang kamu sukai itu, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya
dan daripada berjihad di jalanNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan
keputusanNya” (QS. At taubah, 24)
Imam
Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Tidak
sempurna iman seseorang di antara kalian sehingga aku lebih dicintainya
daripada anaknya, orang tuanya, dan manusia seluruhnya"
Juga
diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a. Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Ada
tiga perkara, barang siapa terdapat di dalam dirinya ketiga-tiga perkara itu,
maka dia pasti akan mendapatkan manisnya iman, iaitu: Allah dan RasulNya lebih dia
cintai daripada yang lain, mencintai seseorang hanya kerana Allah, benci (tidak
mahu kembali) kepada kekafiran setelah diselamatkan oleh Allah daripadanya,
sebagaimana dia benci jika dicampakkan ke dalam api".
Dan
disebutkan dalam riwayat lain: "Seseorang tidak akan merasakan manisnya
iman, sebelum …"dst.
Ibnu
Jarir meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a, bahawa dia berkata:
"Barang
siapa yang mencintai seseorang kerana Allah, membenci kerana Allah, membela kerana
Allah, memusuhi kerana Allah, maka sesungguhnya kecintaan dan pertolongan Allah
itu diperolehnya melalui hal-hal tersebut, dan seorang hamba tidak akan dapat
menemui lazatnya iman, walaupun banyak melakukan solat dan puasa, sehingga dia
bersikap demikian. pada umumnya persahabatan yang terjalin di antara manusia
dibina atas dasar kepentingan dunia, dan yang itu tidak berguna sedikitpun
baginya".
Ibnu
Abbas menafsirkan firman Allah s.w.t.:
“
… dan putuslah hubungan di antara mereka” (QS. Al baqarah, 166). Dia
mengatakan: iaitu kasih sayang.
Kandungan
bab ini:
1-Penjelasan
tentang ayat dalam surah Al Baqarah[73].
2-Penjelasan
tentang ayat dalam surah At Taubah[74].
3-Wajib
mencintai Rasulullah s.a.w lebih daripada cinta terhadap diri sendiri, keluarga
dan harta benda.
4-Pernyataan
"tidak beriman" bukan bererti keluar daripada Islam.
5-Iman
itu memiliki rasa manis, kadang kala dapat diperolehi seseorang, dan kadangkala
tidak.
6-Disebutkan
empat sikap yang merupakan syarat tetap untuk memperolehi kasih sayang Allah.
Dan seseorang tidak akan menemui kelazatan iman kecuali dengan keempat-empat
sikap itu.
7-Pemahaman
Ibnu Abbas terhadap realiti, bahawa hubungan persahabatan antara sesama manusia
pada umumnya dijalin atas dasar kepentingan duniawi.
8-Penjelasan
tentang firman Allah: " … dan terputuslah segala hubungan antara mereka semuanya.
[75]"
9-Disebutkan
bahawa di antara orang-orang musyrik ada yang mencintai Allah dengan kecintaan
yang sangat besar.
10-Ancaman
terhadap seseorang yang mencintai kelapan-lapan perkara diatas [orang tua,
anak-anak, bapa saudara, keluarga, isteri, harta kekayaan, tempat tinggal dan
perniagaan] lebih daripada cinta terhadap agamanya.
11-Mempertuhankan
selain Allah dengan mencintainya sebagaimana mencintai Allah adalah syirik
akbar.
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[73]
Ayat ini menunjukkan bahawa barang siapa yang mempertuhankan selain Allah
dengan mencintainya seperti mencintai Allah, maka dia adalah musyrik.
[74]
Ayat ini menunjukkan bahawa cinta kepada Allah dan cinta kepada yang dicintai
Allah wajib didahulukan atas segala-galanya.
[75]
Ayat ini menunjukkan bahawa cinta dan kasih sayang yang telah dibina oleh orang-orang
musyrik di dunia ini akan terputus sama sekali di akhirat kelak, dan
masing-masing dari kalangan mereka akan melepaskan diri daripadanya.
Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment