Saturday, 13 October 2012

Mengenai Anggapan Bernasib Sial


Firman Allah s.w.t (maksudnya):
“Ketahuilah, sesungguhnya perkara sial (yang berlaku pada) mereka itu adalah ketetapan dari Allah, akan tetapi mereka tidak mengetahui”  (QS. Al A'raf, 131)

Firman Allah s.w.t (maksudnya):
“Mereka (para Rasul) berkata: "perkara sial (yang berlaku pada) kalian itu adalah kerana kalian sendiri, adakah kamu diberi peringatan (bahawa kamu bernasib sial)? sebenarnya kamu adalah kaum yang melampaui batas.”
(QS. Yasin, 19).

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidak ada 'Adwa, Thiyarah, Hamah, Sofar"
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim), dan dalam riwayat Imam Muslim terdapat tambahan: "dan tidak ada Nau', serta ghaul." [68].

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan pula dari Anas bin Malik r.a, dia berkata: Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Tidak ada 'Adwa dan tidak ada Thiyarah, tetapi Fa'l menyenangkan diriku", para sahabat bertanya: "apakah Fa'l itu?" baginda menjawab: "iaitu kata-kata yang baik"

Abu Daud meriwayatkan dengan sanad yang sahih, dari Uqbah bin Amir, dia berkata: "Thiyarah disebut-sebut di hadapan Rasulullah s.a.w., maka baginda pun bersabda:
"Yang paling baik adalah Fa'l, dan Thiyarah tidak boleh menggagalkan seseorang muslim dari niatnya, apabila salah seorang di antara kamu melihat sesuatu yang tidak diinginkannya, maka hendaknya berdo'a: "Ya Allah, tiada yang dapat mendatangkan kebaikan kecuali Engkau, dan tiada yang dapat menolak kejahatan kecuali Engkau, dan tidak ada daya serta kekuatan kecuali atas pertolonganMu".

Abu Daud meriwayatkan hadith yang marfu' dari Ibnu Mas'ud r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Thiyarah perbuatan syirik, thiyarah perbuatan syirik, tidak ada seorang pun dari antara kita kecuali (telah terjadi dalam hatinya sesuatu dari hal ini), hanya saja Allah s.w.t. boleh menghilangkannya dengan tawakkal kepadaNya".(Hadith Riwayat Abu Daud)

Hadith ini diriwayatkan juga oleh At Tarmizi dan dinyatakan sahih, dan perkataan terakhir dia jadikan sebagai ucapan Ibnu Mas'ud)

Imam Ahmad meriwayatkan hadith dari Ibnu Umar r.a., bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Barang siapa yang mengurungkan hajatnya kerana thiyarah ini, maka dia telah melakukan perkara syirik", para sahabat bertanya: "lalu apa yang boleh menebusnya?", Rasulullah s.a.w. menjawab: " hendaknya dia berdoa: "ya Allah, tiada kebaikan kecuali kebaikan dariMu, dan tiada kesialan kecuali kesialan dariMu, dan tiada sembahan kecuali Engkau"

Dan dalam riwayat yang lain dari Fadl bin Abbas, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesugguhnya Thiyarah itu boleh menjadikan kamu terus melangkah, atau yang boleh mengurungkan niat (dari tujuan kamu)"


Kandungan bab ini:

1-Penjelasan tentang kedua ayat tersebut di atas, surah Al A'raf 131, dan Yasin 19.

2-Pernyataan bahawa tidak ada 'Adwa .

3-Pernyataan bahawa tidak ada thiyarah.

4-Pernyataan bahawa tidak ada hamah.

5-Pernyataan bahawa tidak ada sofar.

6-Al Fa'l tidak termasuk yang dilarang oleh Rasulullah, bahkan digalakkan.

7-Penjelasan tentang makna Al Fa'l.

8-Apabila terjadi tathoyyur dalam hati seseorang, tetapi dia tidak menginginkannya, maka hal itu tidak apa-apa baginya, bahkan Allah s.w.t akan menghilangkannya dengan tawakkal kepadaNya.

9-Penjelasan tentang doa yang dibacanya, saat seseorang menjumpai hal tersebut.

10-Ditegaskan bahawa thiyaroh termasuk perkara syirik.

11-Penjelasan tentang thiyarah yang tercela dan terlarang.

_____________________________________

Catatan Kaki:

[68] Adwa : penjangkitan atau penularan penyakit. Maksud sabda Nabi di sini ialah untuk menolak anggapan mereka ketika masih hidup pada zaman jahiliyah, bahawa penyakit berjangkit atau menular dengan sendirinya, tanpa kehendak dan takdir Allah s.w.t.. Anggapan inilah yang ditolak oleh Rasulullah s.a.w, bukan adanya jangkitan atau penularan; sebab, dalam riwayat lain, setelah hadith ini, disebutkan : "… dan jauhilah orang yang terkena penyakit kusta sebagaimana kamu menjauhi singa."
(Hadith Riwayat Bukhari).

Ini menunjukkan bahawa jangkitan atau penularan penyakit dengan sendirinya tidak ada, tetapi semuanya atas kehendak dan takdir Ilahi, namun sebagai muslim, di samping beriman kepada takdir tersebut haruslah berusaha melakukan tindakan selanjutnya sebelum terjadi penularan sebagaimana usaha menjauhi diri dari terkaman singa. Inilah hakikat beriman kepada takdir Ilahi.

Thiyarah : merasa bernasib sial atau meramal nasib buruk kerana melihat burung, binatang lainnya, atau apa saja.

Hamah : burung hantu. Orang-orang jahiliyah merasa bernasib sial dengan melihatnya, apabila ada burung hantu hinggap di atas rumah salah seorang diantara mereka, dia merasa bahawa burung ini membawa berita kematian tentang dirinya sendiri, atau salah satu anggota keluarganya. Dan maksud baginda s.a.w adalah untuk menolak anggapan yang tidak benar ini. Bagi seseorang muslim, anggapan seperti ini seharusnya tidak berlaku, semuanya adalah dari Allah dan sudah ditetapkan olehNya.

Safar : bulan kedua dalam tahun hijriyah, iaitu bulan sesudah Muharram. Orang-orang jahiliyah beranggapan bahawa bulan ini membawa nasib sial atau tidak menguntungkan yang dinyatakan tidak ada oleh Rasulullah. Dan termasuk dalam anggapan seperti ini : merasa bahawa hari rabu mendatangkan sial, dan lain lain. Hal ini termasuk dalam jenis thiyarah, dilarang dalam Islam.

Nau' : bintang; erti asalnya adalah : tenggelam atau terbitnya suatu bintang. Orang-orang jahiliyah menisbahkan turunnya hujan kepada bintang ini, atau bintang itu. Maka Islam datang mengikis anggapan seperti ini, bahawa tidak ada hujan turun kerana suatu bintang tertentu, tetapi semua itu adalah ketentuan dari Allah s.w.t..

Ghaul : hantu, salah satu makhluk jenis jin. Mereka beranggapan bahawa hantu ini dengan perubahan bentuk mahupun warnanya dapat menyesatkan seseorang dan mencelakakannya. Sedangkan maksud sabda Nabi di sini bukanlah tidak mengakui kewujudan makhluk seperti ini, tetapi menolak anggapan mereka yang tidak baik tersebut yang mengakibatkan takut kepada selain Allah, serta tidak bertawakkal kepadaNya, inilah yang ditolak oleh baginda s.a.w. Untuk itu dalam hadith lain baginda s.a.w bersabda : "Apabila hantu cuba untuk manakut-nakuti kamu, maka serukanlah azan."
Ertinya : tolaklah kejahatannya itu dengan berzikir dan mengingati Allah. Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Al Musnad.


Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)

No comments:

Post a Comment