Diriwayatkan
oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya, daripada salah seorang isteri Nabi
s.a.w., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang
siapa yang mendatangi tukang ramal dan bertanya kepadanya tentang sesuatu
perkara dan dia mempercayainya, maka solatnya tidak diterima selama 40
hari".
Abu
Daud meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang
siapa yang mendatangi seorang dukun, dan mempercayai apa yang dikatakannya,
maka sesungguhnya dia telah kafir (ingkar) terhadap wahyu yang telah diturunkan
kepada Muhammad s.a.w." (Hadith Riwayat Abu Daud).
Dan
diriwayatkan oleh empat periwayat[66] dan Al Hakim dengan
menyatakan: "Hadis ini sahih menurut kriteria Imam Bukhari dan
Muslim" daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang
siapa yang mendatangi tukang ramal atau dukun, lalu mempercayai apa yang
diucapkannya, maka sesunggunya dia telah kafir terhadap wahyu yang telah diturunkan
terhadap Muhammad s.a.w"
Abu
Ya'la meriwayatkan pula hadith mauquf dari Ibnu Mas'ud seperti yang tersebut di
atas, dengan sanad Jayyid.
Al
Bazzar dengan sanad Jayyid meriwayatkan hadith marfu' dari Imran bin Husain,
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidak
termasuk dalam golongan kami orang yang meminta dan melakukan Tathoyyur,
meramal atau minta diramal, menyihir atau minta disihirkan, dan barang siapa
yang mendatangi dukun lalu mempercayai apa yang diucapkannya, maka sesungguhnya
dia telah kafir terhadap wahyu yang telah diturunkan kepada Muhammad s.a.w..
Hadith
ini diriwayatkan pula oleh At Thabrani dalam Mu'jam Al Ausath dengan sanad
hasan dari Ibnu Abbas tanpa menyebutkan kalimat: "dan barang siapa
mendatangi …"
Imam
Al Baghowi[67] berkata: "Al Arraf (tukang ramal) ialah orang yang mendakwa
dirinya mengetahui banyak perkara dengan menggunakan isyarat-isyarat yang digunakan
untuk mengetahui barang curi atau tempat barang yang hilang dan yang semacam
dengannya. Ada pula yang mengatakan: Dia adalah Al Kahin (dukun) iaitu: orang
yang boleh memberitahu tentang perkara-perkara yang ghaib yang akan terjadi
pada masa yang akan datang. Dan ada pula yang mengatakan: Dia adalah orang yang
boleh memberitahu tentang apa yang ada di hati seseorang".
Menurut
Abul Abbas : "Al Arraf adalah sebutan untuk dukun, ahli nujum, tukang
tilik dan yang sejenis dengannya yang mendakwa dirinya boleh mengetahui
perkara-perkara ghaib dengan cara-cara tersebut."
Ibnu
Abbas berkata tentang orang-orang yang menulis huruf-huruf sambil mencari
rahsia huruf, dan memerhati bintang-bintang: "Aku tidak tahu adakah orang
yang melakukan hal itu akan memperoleh ganjaran di sisi Allah".
Kandungan
bab ini:
1-Beriman
kepada Al Qur'an dan percaya kepada tukang ramal, dukun dan sejenis dengannya tidak
akan dapat dihimpun bersama-sama dalam diri seorang mukmin.
2-Pernyataan
Rasul s.a.w bahawa mempercayai ucapan dukun adalah kufur.
3-Ancaman
bagi orang yang minta diramalkan.
4-Ancaman
bagi orang yang minta ditathoyyur kan.
5-Ancaman
bagi orang yang minta disihirkan.
6-Ancaman
bagi orang yang menulis huruf-huruf [untuk mencari petanda sesuatu rahsia].
7-Perbezaan
antara Kahin dan Arraf, [bahawa kahin (dukun) ialah orang yang memberitahu
tentang perkara-perkara yang akan terjadi pada masa akan datang yang diperolehi
daripada syaitan pencuri berita di langit].
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[66]
Iaitu : Abu Daud, At Tarmizi, An Nasai' dan Ibnu Majah.
[67]
Abu Muhammad Al Husain bin Mas'ud bin Muhammad Al Farra', atau Ibn Farra' Al-
Baghawi. Kitab kitab yang disusunnya antara lain : syarh as sunnah, al jami'
baina assahihain. Lahir pada tahun 436 H (1044 M), dan meninggal pada tahun 510
H (1117 M).
Terjemahan
Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment