Diriwayatkan
dalam sahih [Bukhari dan Muslim], daripada Aisyah ra. bahawa Ummu Salamah ra.
menceritakan kepada Rasulullah s.a.w. tentang gereja yang dia lihat di negeri
Habasyah (Ethiopia), yang di dalamnya terdapat gambar-gambar (atau
patung-patung), maka Rasulullah bersabda:
"Mereka
itu, apabila ada orang yang soleh atau hamba yang soleh meninggal dunia, mereka
mendirikan di atas kuburnya sebuah tempat ibadah, dan mereka membuat di
dalamnya gambar-gambar (atau patung-patung), dan mereka seburuk-buruk makhluk
di sisi Allah".
Mereka
dihukumi baginda s.a.w sebagai seburuk-buruk makhluk kerana mereka melakukan
dua fitnah sekaligus, iaitu fitnah memuja kubur dengan mendirikan tempat ibadah
di atasnya dan fitnah membuat gambar-gambar (atau patung-patung).
Dalam
riwayat Imam Bukhari dan Muslim, Aisyah juga berkata: ketika Rasulullah sedang
nazak, baginda pun segera menutup mukanya dengan kain, dan ketika nafasnya
terasa sesak maka dibukanya kembali kain itu. Ketika baginda dalam keadaan
demikian itu lah baginda bersabda:
"Laknat
Allah ditimpakan kepada orang-orang yahudi dan Nasrani, yang telah menjadikan
kubur para Nabi mereka sebagai tempat ibadat".
Baginda
mengingatkan umatnya agar menjauhi perbuatan mereka itu, dan jika bukan kerana
hal itu, Maka pasti kubur baginda akan dinampakkan, kerana baginda khuatir
kalau kuburnya nanti dijadikan tempat beribadah.
Imam
Muslim meriwayatkan daripada Jundub bin Abdullah, dimana dia pernah berkata:
"Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda lima hari sebelum baginda
meninggal dunia:
"Sesungguhnya,
aku menyatakan setia kepada Allah dengan menolak bahawa aku mempunyai seorang
khalil (kekasih mulia) dari antara kalian, kerana sesungguhnya Allah s.w.t.
telah menjadikan aku sebagai kekasihNya, sebagaimana Dia telah menjadikan
Ibrahim sebagai kekasihNya. Seandainya aku menjadikan seorang kekasih dari
umatku, maka aku akan jadikan Abu Bakar sebagai kekasihku. Dan ketahuilah,
bahawa sesungguhnya umat-umat sebelum kalian telah menjadikan kubur para Nabi
mereka sebagai tempat ibadah, dan ingatlah, janganlah kalian menjadikan kubur
sebagai tempat beribadah, kerana aku benar-benar melarang kalian melakukan
perbuatan itu".
Rasulullah
s.a.w di akhir hayatnya - sebagaimana dalam hadis Jundub - telah melarang
umatnya untuk tidak menjadikan kubur sebagai tempat ibadah. Kemudian ketika
dalam keadaan hendak diambil nyawanya - sebagaimana dalam hadith Aisyah -
baginda melaknat orang yang malakukan perbuatan itu. Dan solat di sisinya
termasuk pula dalam pengertian menjadikan kubur sebagai tempat ibadah, walaupun
tidak dijadikan bangunan masjid, dan inilah maksud dari kata-kata Aisyah ra.:
"… dikhuatiri akan dijadikan sebagai tempat ibadah."
Dan
para sahabat pun belum pernah mendirikan masjid (tempat ibadah) disekitar kubur
baginda, kerana setiap tempat yang digunakan untuk solat bererti telah
dijadikan sebagai masjid, bahkan setiap tempat yang digunakan untuk solat
disebut masjid, sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasul s.a.w.:
"Telah
dijadikan bumi ini untukku sebagai masjid dan suci".
Dan
Imam Ahmad meriwayatkan hadis marfu' dengan sanad yang jayyid, dari Ibnu Mas'ud
r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya,
orang yang masih hidup pada saat hari kiamat tiba, dan orang yang menjadikan
kubur sebagai tempat ibadah (masjid) adalah termasuk dalam kalangan
seburuk-buruk manusia"
(Hadith
Riwayat Abu Hatim dalam kitab sahihnya).
Kandungan
bab ini:
1-Larangan
mendirikan tempat beribadah (masjid) di sisi kubur orang-orang soleh, walupun
niatnya baik.
2-Larangan
keras adanya (gambar / patung) dalam tempat ibadah.
3-Pelajaran
penting yang dapat kita ambil dari sikap keras Rasulullah s.a.w. dalam masalah
ini, bagaimana baginda s.a.w menjelaskan terlebih dahulu kepada para sahabat,
bahawa orang yang mendirikan tempat ibadah di sekitar kubur orang soleh
termasuk seburk-buruk makhluk di hadapan Allah. Kemudian, lima hari sebelum
wafat, baginda s.a.w mengeluarkan pernyataan yang melarang umatnya menjadikan
kubur sebagai tempat ibadah. Dan yang terakhir, beberapa saat menjelang kewafatannya,
baginda s.a.w masih merasa belum cukup dengan tindakan-tindakan yang telah
diambilnya, sehingga baginda melaknat orang-orang yang melakukan perbuatan ini.
4-Rasulullah
s.a.w. melarang pula perbuatan tersebut dilakukan di sisi kubur baginda s.a.w,
walaupun kubur baginda s.a.w sendiri belum ada.
5-Menjadikan
kubur nabi-nabi sebagai tempat ibadah merupakan tradisi orang-orang yahudi dan
Nasrani.
6-Rasulullah
melaknat mereka kerana perbuatan mereka sendiri.
7-Rasulullah
melaknat mereka dengan tujuan memberikan peringatan kepada kita agar tidak
melakukan hal yang sama terhadap kubur baginda s.a.w.
8-Alasan
tidak dinampakkan kubur baginda s.a.w kerana dikhuatiri akan dijadikan sebagai
tempat ibadah.
9-Pengertian
"menjadikan kubur sebagai tempat ibadah" ialah [melakukan suatu
ibadah, seperti: solat di sisi kubur, meskipun tidak didirikan di atasnya
sebuah tempat ibadah].
10-Rasulullah
s.a.w menggabungkan antara orang yang menjadikan kubur sebagai tempat ibadah
dengan orang yang masih hidup disaat kiamat tiba, dalam rangka memberikan
peringatan kepada umatnya tentang perbuatan yang boleh mencapai kepada
perkara-perkara syirik sebelum ianya terjadi, disamping mengingatkan pula
bahawa di akhir kehidupan dunia adalah bermaharajalelanya perkara-perkara
syirik.
11-Khutbah
baginda s.a.w yang disampaikan lima hari sebelum wafatnya baginda s.a.w mengandungi
sanggahan terhadap dua kelompok yang kedua-duanya termasuk seburuk-buruk ahli
bid'ah, bahkan sebahagian ulama menyatakan bahawa kedua-duanya di luar 72
golongan yang ada dalam umat Islam, iaitu Rafidhoh[54] dan Jahmiyah[55]. Dan
disebabkan orang-orang Rafidhoh inilah perkara-perkara syirik dan penyembahan
kubur terjadi, dan mereka itulah orang pertama yang mendirikan tempat ibadah
diatas kubur.
12-Rasulullah
s.a.w. [adalah manusia biasa] merasakan beratnya sakaratul maut.
13-Baginda
s.a.w dimuliakan oleh Allah dengan dijadikan sebagai kekasih (khalil)[sebagaimana
Nabi Ibrahim].
14-Pernyataan
bahawa khalil itu lebih tinggi darjatnya daripada habib (kekasih).
15-Pernyataan
bahawa Abu Bakar r.a. adalah sahabat Nabi yang paling mulia.
16-Hal
tersebut merupakan isyarat bahawa Abu Bakar akan menjadi Khalifah (sesudah
baginda s.a.w).
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[54]
Rafidhah adalah salah satu bahagian dalam aliran syi'ah. Mereka bersikap
berlebih-lebihan terhadap Ali bin Abi Tholib dan ahlul bait, dan mereka
menyatakan permusuhan terhadap sebahagian besar sahabat Rasulullah, khususnya
Abu Bakar dan Umar.
[55]
Jahmiyah adalah aliran yang timbul pada akhir khilafah Bani Umayyah. Disebut
demikian, kerana dinisbahkan kepada nama tokoh mereka, iaitu Jahm bin Sofwan At
Tirmidzi, yang terbunuh pada tahun 128 H. di antara pendapat aliran ini adalah menolak
kebenaran adanya Asma' dan Sifat Allah, kerana menurut anggapan mereka Asma dan
Sifat adalah ciri khas makhluk, maka apabila diakui dan ditetapkan untuk Allah
bererti menyerupakan Allah dengan makhlukNya.
Terjemahan
Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment