Saturday, 15 September 2012

Tentang Ruqyah Dan Tamimah



Diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa Abu Basyir Al Anshori r.a pernah bersama Rasulullah s.a.w. dalam satu perjalanan, lalu baginda s.a.w mengutus seorang utusan untuk menyampaikan pesanan:

"Agar tidak terdapat lagi dileher unta kalung dari tali busur panah atau kalung apa pun, ia harus diputuskan”


Ibnu Mas'ud r.a mengatakan: aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

 "Sesungguhnya Ruqyah, Tamimah dan Tiwalah adalah syirik."(Hadith Riwayat Ahmad dan Abu Daud)


TAMIMAH adalah sesuatu yang dikalungkan di leher kanak-kanak untuk menangkal dan menolak penyakit 'ain. Jika yang dikalungkan itu dari ayat-ayat Al Qur'an, sebahagian ulama salaf memberikan keringanan dalam hal ini; dan sebahagian yang lain tidak memperbolehkan dan melarangnya, diantaranya Ibnu Mas'ud r.a. [24].


RUQYAH[25] iaitu: yang disebut juga dengan istilah Azimat. Ini diperbolehkan apabila penggunaannya bersih dari hal-hal syirik, kerana Rasulullah s.a.w. telah memberikan keringanan dalam hal ruqyah ini untuk mengubati penyakit 'ain dan sengatan kalajengking.


TIWALAH adalah sesuatu yang dibuat dengan anggapan bahawa hal tersebut dapat menjadikan seorang isteri mencintai suaminya, atau seorang suami mencintai isterinya.


Dalam hadis marfu' dari Abdullah bin 'Ukaim Rasulullah s.a.w. bersabda:

 "Barang siapa yang menggantungkan sesuatu (dengan anggapan bahawa barang tersebut bermanfaat atau dapat melindungi dirinya) maka Allah akan menjadikan orang tersebut selalu bergantung kepadanya." (Hadith Riwayat Ahmad dan At Tarmizi)


Imam Ahmad meriwayatkan dari Ruwaifi' r.a. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepadanya:

 "Wahai Ruwaifi', semoga umurmu panjang, oleh kerana itu sampaikanlah kepada yang lain bahawa barang siapa yang menggulung janggutnya, atau memakai kalung dari tali busur panah, atau bersuci dari kotoran binatang atau tulang, maka sesungguhnya Muhmmad berlepas diri dari orang tersebut".


Waki' meriwayatkan bahawa Said bin Zubair r.a. berkata:

 "Barang siapa yang memotong tamimah dari seseorang maka tindakannya itu adalah sama dengan memerdekakan seorang hamba."


Dan Waki' meriwayatkan pula bahawa Ibrahim (An Nakho'i) berkata: "Mereka (para sahabat) membenci segala jenis tamimah, baik dari ayat-ayat Al Qur'an mahupun yang bukan dari ayat-ayat Al Qur'an."



Kandungan bab ini:


1-Pengertian ruqyah dan tamimah.


2-Pengertian tiwalah.


3-Ketiga-tiga hal di atas merupakan bentuk syirik tanpa pengecualian.


4-Adapun ruqyah dengan menggunakan ayat ayat Al Qur'an atau do'a-do'a yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w untuk mengubati penyakit 'ain, sengatan serangga atau yang lainnya, maka tidak termasuk syirik.


5-Jika tamimah dibuat dari ayat-ayat Al Qur'an, dalam hal ini para ulama berbeza pendapat, apakah termasuk ruqyah yang diperbolehkan atau tidak?


6-Mengalungkan tali busur panah pada leher binatang untuk mengusir penyakit 'ain, termasuk perkara syirik.


7-Ancaman berat bagi sesiapa yang mengalungkan tali busur panah dengan maksud dan tujuan diatas.


8-Besarnya pahala bagi sesiapa yang memutuskan tamimah dari tubuh seseorang.


9-Kata-kata Ibrahim An Nakhoi tersebut di atas, tidaklah bertentangan dengan perbezaan pendapat yang telah disebutkan, kerana yang dimaksudkan Ibrahim di sini adalah sahabat-sahabat Abdullah bin Mas'ud[26].


_____________________________________


Catatan Kaki:


[24] Tamimah dari ayat Al Qur'an dan Al Hadis lebih baik ditinggalkan, kerana tidak ada dasarnya dari syara' ; bahkan hadith yang melarangnya bersifat umum, tidak seperti ruqyah, ada hadith lain yang membolehkan. Di samping itu jika ia dibiarkan atau diperbolehkan dikhuatiri akan membuka peluang untuk menggunakan tamimah yang haram.


[25] Ruqyah : penyembuhan sesuatu penyakit dengan bacaan ayat-ayat suci Al Qur'an, atau doa-doa.


[26] Sahabat Abdullah bin Mas'ud antara lain : Alqomah, Al Aswad, Abu Wail, Al Harits bin Suwaid, 'Ubaidah As Salmani, Masruq, Ar Rabi' bin Khaitsam, Suwaid bin ghoflah. Mereka ini adalah tokoh dari kalangan tabi’in.



Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)


No comments:

Post a Comment