Firman
Allah s.w.t (maksudnya):
“Sungguh
telah datang kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri, yang
mengambil berat atas sebarang kesusahan yang menimpa kamu, yang sangat
menginginkan kebaikan (keimanan dan keselamatan) bagi kamu, amat belas kasihan
lagi penyayang terhadap orang-orang yang beriman” (QS. At Taubah, 128).
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Janganlah
kalian menjadikan rumah-rumah kalian sebagai kubur, dan janganlah kalian
jadikan kuburku sebagai tempat perayaan, ucapkanlah selawat untukku, kerana
sesungguhnya ucapan selawat kalian akan sampai kepadaku dimana saja kalian
berada" (HR. Abu Daud dengan sanad yang baik, dan para perawinya thiqoh).
Dalam
hadith yang lain, Ali bin Al Husain r.a. memberitahu, bahawa dia melihat
seseorang masuk ke dalam celah-celah yang ada pada kubur Rasulullah s.a.w,
kemudian berdoa, maka dia pun melarangnya sambil berkata kepadanya:
"Mahukah kamu aku beritahu sebuah hadith yang aku dengar daripada bapaku,
daripada datukku daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda:
"Janganlah
kalian menjadikan kuburku sebagai tempat perayaan, dan janganlah kalian menjadikan
rumah-rumah kalian sebagai kubur, dan ucapkanlah selawat dan salam untukku,
kerana ucapan selawat dan salam kalian akan sampai kepadaku di mana saja kalian
berada"
(diriwayatkan
dalam kitab Al Mukhtarah).
Kandungan
bab ini:
1-Penjelasan
tentang ayat yang terdapat dalam surah Al Baqarah[58].
2-Rasulullah
s.a.w. telah memperingatkan umatnya dan berusaha bersungguh-sungguh untuk
menjauhkan umatnya daripada jalan yang menuju kepada kesyirikan, serta menutup
setiap jalan yang menjurus ke arahnya.
3-Rasulullah
s.a.w sangat menginginkan keimanan dan keselamatan kita, dan amat belas kasihan
lagi penyayang terhadap kita.
4-Larangan
Rasulullah s.a.w untuk tidak menziarahi kuburnya dengan cara tertentu, [iaitu
dengan menjadikannya sebagai tempat perayaan], padahal menziarahi kubur baginda
s.a.w termasuk amalan yang amat baik.
5-Rasulullah
s.a.w melarang seseorang yang banyak melakukan ziarah kubur.
6-Rasulullah
s.a.w menggalakkan umatnya untuk melakukan solat sunat di dalam rumah.
7-Satu
perkara yang telah menjadi kebiasaan di kalangan para salaf (para sahabat,
tabiin dan tabi’ tabiin), bahawa menyampaikan selawat dan salam untuk Nabi s.a.w
tidak perlu masuk di dalam kuburnya.
8-Alasannya
kerana selawat dan salam seseorang untuk baginda s.a.w akan sampai kepada
baginda s.a.w dimanapun dia berada, maka tidaklah harus mendatangi makamnya
(untuk menyampaikan selawat dan salam), sebagaimana yang disangka oleh
sebahagian masyarakat.
9-Nabi
s.a.w di alam barzakh, akan dinampakkan seluruh amalan umatnya yang berupa selawat
dan salam untuknya.
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[58]
Ayat ini, dengan sifat-sifat yang disebutkan di dalamnya adalah mengenai
peribadi Nabi Muhammad s.a.w., menunjukkah bahawa baginda s.a.w telah
memperingati umatnya agar menjauhi syirik, yang merupakan dosa paling besar.
Inilah tujuan utama diutuskan Rasulullah s.a.w..
Terjemahan
Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment