Sunday, 16 September 2012

Menyembelih Binatang Kerana Allah Dilarang Dilakukan Di Tempat Penyembelihan Yang Bukan Kerana Allah



Firman Allah s.w.t.:

 “Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudharatan (pada orang-orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang-orang mukmin serta menunggu kedatangan orang-orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sejak dahulu. Mereka bersumpah: "kami tidak mahukan apa-apa melainkan kebaikan." Dan Allah menjadikan saksi bahawa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta (dalam sumpahnya) Janganlah kamu dirikan solat di masjid itu selama-lamanya. Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (masjid quba), sejak hari pertama adalah lebih patut untuk kamu lakukan solat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang mensucikan diri.”

*(QS. At taubah, 107 -108)


Tsabit bin Dhohhak r.a. berkata:

 "Ada seseorang yang bernazar akan menyembelih unta di Buwanah[30], lalu dia bertanya kepada Rasulullah s.a.w., maka Nabi bertanya: "apakah di tempat itu ada berhala-berhala yang pernah disembah oleh orang-orang jahiliyah?”

para sahabat menjawab: tidak,

dan Nabipun bertanya lagi: "apakah di tempat itu pernah diraikan hari perayaan mereka?”

para sahabatpun menjawab: tidak,

maka Nabipun menjawab: "laksanakan nazarmu itu, kerana nazar itu tidak boleh dilaksanakan jika ada dalam (nazar tersebut untuk) bermaksiat kepada Allah, dan dalam hal (nazar tersebut)  yang tidak dimiliki oleh seseorang"

(HR. Abu Daud, dan Isnadnya menurut syarat Imam Bukhari dan Muslim).



Kandungan bab ini:


1-Penjelasan tentang firman Allah s.w.t, “Janganlah kamu dirikan solat di masjid itu selama-lamanya” [31].


2-Kemaksiatan itu boleh mendatangkan kesan di muka bumi dan begitu juga ketaatan.


3-Masalah yang meragukan hendaklah dikembalikan kepada masalah yang sudah jelas, agar keraguan itu menjadi hilang.


4-Dibolehkan bagi seorang mufti untuk mengajukan pertanyaan-pertanyaan sebelum berfatwa untuk mendapatkan keterangan yang jelas.


5-Mengkhususkan tempat untuk bernazar tidak dilarang selama mana tempat itu bebas dari hal-hal yang terlarang.


6-Tidak dibolehkan mengkhususkan tempat, jika di tempat itu ada berhala-berhala yang pernah disembah pada masa jahiliyah, walaupun semuanya sudah dihilangkan.


7-Tidak dibolehkan mengkhususkan tempat untuk bernazar, jika tempat itu pernah digunakan untuk melakukan perayaan orang-orang jahiliyah, walaupun hal itu sudah tidak dilakukan lagi.


8-Tidak dibolehkan melakukan nazar di tempat-tempat tersebut, kerana nazar tersebut termasuk dalam kategori nazar maksiat.


9-Harus dihindari perbuatan-perbuatan yang menyerupai perbuatan orang-orang musyrik dalam acara-acara keagamaan dan perayaan-perayaan mereka, walaupun tidak bermaksud demikian.


10-Tidak boleh bernazar untuk melaksanakan kemaksiatan.


11-Tidak boleh seseorang bernazar dalam hal yang tidak menjadi hak miliknya.


_____________________________________


Catatan Kaki:


[30] Buwanah : nama tempat di sebelah selatan kota Makkah.


[31] Ayat ini menunjukkan bahawa menyembelih binatang dengan niat kerana Allah dilarang dilakukan di tempat yang digunakan oleh orang-orang musyrik untuk menyembelih binatang, sebagaimana solat dengan niat kerana Allah dilarang dilakukan di masjid yang didirikan atas dasar maksiat kepada Allah.


Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)


No comments:

Post a Comment