Firman
Allah s.w.t (maksudnya):
“Sesungguhnya
kamu (wahai Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang
yang kamu cintai, tetapi Allah lah yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang
dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima
petunjuk.”
(QS.
Al-qoshosh, 56)
Diriwayatkan
dalam sahih Bukhari, daripada Ibnul Musayyab, bahawa bapanya berkata:
"Ketika Abu Tholib dalam keadaan nazak, maka datanglah Rasulullah s.a.w,
dan pada saat itu Abdullah bin Abi Umayyah, dan Abu Jahal ada di sisinya, lalu
Rasulullah bersabda kepadanya:
"Wahai
bapa saudaraku, ucapkanlah “La Ilaha Illallah” kalimat yang dapat aku jadikan bukti
untukmu di hadapan Allah"
Tetapi
Abdullah bin Abi Umayyah dan Abu Jahal berkata kepada Abu Tholib: "Apakah kamu
membenci agama Abdul Mutholib?", kemudian Rasulullah mengulangi sabdanya
lagi, dan mereka berdua pun mengulangi kata-katanya pula. maka ucapan terahir
yang dikatakan oleh Abu Tholib adalah: bahawa dia masih tetap berada dalam agama
Abdul Mutholib, dan dia menolak untuk mengucapkan kalimat La ilah illallah,
kemudian Rasulullah bersabda: "Aku akan meminta keampunan untukmu pada
Allah, selama aku tidak dilarang", lalu Allah menurunkan firmanNya:
“Tidak
layak bagi seorang Nabi serta orang-orang yang beriman meminta keampunan
(kepada Allah) bagi orang-orang musyrik” (QS. Al Bara'ah, 113).
Dan
berkaitan dengan Abu Tholib, Allah menurunkan firmanNya:
“Sesungguhnya
kamu (wahai Muhammad) tidak dapat memberikan hidayah (petunjuk) kepada orang-orang
yang kamu cintai, tetapi Allahlah yang memberikan petunjuk kepada orang-orang
yang dikehendakiNya”
(QS.
Al Qoshosh, 57)
Kandungan
bab ini:
1-Penjelasan
tentang ayat 57 surah Al Qoshosh[49].
2-Penjelasan
tentang ayat 113 surah Al Bara'ah[50].
3-Masalah
yang sangat penting, iaitu penjelasan tentang sabda Nabi s.a.w.:
"Ucapkanlah kalimat La ilaha illallah", berbeza dengan apa yang
difahami oleh orang-orang yang mengaku dirinya berilmu[51].
4-Abu
Jahal dan kawan-kawannya mengetahui maksud Rasulullah ketika beliau masuk dan
berkata kepada bapa saudaranya: "ucapkanlah kalimat La ilaha illallah",
oleh kerana itu, tidak beruntunglah sesiapa yang pemahamannya tentang asas
utama agama Islam ini lebih rendah daripada Abu Jahal (iaitu orang yang mengucapkan La ilaha illallah tetapi menyembah
yang lain selain Allah seperti menyembah para wali-wali Allah, para nabi dan
sebagainya).
5-Kesungguhan
Rasulullah s.a.w dalam usahanya untuk mengislamkan bapa saudaranya.
6-Bantahan
terhadap orang-orang yang mengatakan bahawa Abdul Mutholib dan nenek moyangnya itu
beragama Islam.
7-Permintaan
keampunan Rasulullah untuk Abu Tholib tidak dikabulkan, dia tidak diampuni,
bahkan baginda s.a.w dilarang meminta keampunan untuknya.
8-Kemudharatan
bersahabat dengan orang-orang berfikiran dan berperangai buruk.
9-Bahayanya
mengagung-agungkan para nenek moyang dan orang-orang terkemuka.
10-"Nama
besar" (seperti Abdul Mutholib) mereka inilah yang dijadikan oleh orang-orang
jahiliyah sebagai tolok ukur kebenaran yang mesti dianuti.
11-Hadith
di atas mengandungi bukti bahawa amalan seseorang yang diambil kira adalah di
akhir hidupnya, kerana jika Abu Tholib mahu mengucapkan kalimat tauhid, maka
pasti akan berguna bagi dirinya di hadapan Allah.
12-Perlu
direnungkan, betapa beratnya hati orang-orang yang sesat itu untuk menerima
tauhid, kerana dianggap sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima oleh akal
fikiran mereka, kerana dalam kisah di atas disebutkan bahawa mereka tidak
menyerang Abu Tholib, akan tetapi mereka berusaha supaya Abu Tholib menolak
untuk mengucapkan kalimat tauhid, padahal Nabi s.a.w. sudah berusaha bersungguh-sungguh,
dan berulang kali memintanya untuk mengucapkan kalimat Tauhid. Dan kerana
kalimat tauhid itu memiliki makna yang jelas dan kewajipan yang besar, maka
cukupah bagi mereka untuk berusaha supaya Abu Tholib menolak untuk
mengucapkannya.
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[48]
Bab ini merupakan bukti adanya kewajipan mentauhidkan Allah. Kerana apabila
Nabi Muhammad s.a.w. sebagai makhluk termulia dan yang paling tinggi
kedudukannya di sisi Allah, tidak dapat memberi hidayah kepada siapapun yang
baginda s.a.w inginkan, maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah
kepada sesiapa yang dia kehendaki kerana hidayah hanya datang daripada Allah
s.w.t.
[49]
Ayat ini menunjukkan bahawa hidayah (petunjuk) untuk masuk Islam itu hanyalah dari
Allah sahaja, tidak ada seorangpun yang dapat menjadikan seseorang mengikuti
jalan yang lurus ini kecuali dengan kehendakNya dan ayat ini juga mengandungi
bantahan terhadap orang-orang yang mempunyai kepercayaan bahawa para nabi dan para
wali itu dapat mendatangkan manfaat dan menolak kemudharatan, sehingga diminta daripada
mereka untuk memberikan keampunan, menyelamatkan diri dari kesulitan, dan untuk
kepentingan kepentingan lainnya.
[50]
Ayat ini menunjukkan tentang haramnya meminta keampunan bagi orang-orang
musyrik (orang-orang yang mensyirikkan Allah) dan haram pula berwala'
(mencintai, memihak dan membela) kepada mereka.
[51]
Penjelasannya ialah : diyakini dalam hati, diucapkan dengan lisan, dan
diamalkan apa yang menjadi kewajipannya, iaitu : memurnikan ibadah hanya kepada
Allah, dan membersihkan diri dari ibadah kepada selain Nya, seperti : malaikat,
nabi, wali , kubur, batu, pohon, dan yang lain-lainnya.
Terjemahan
Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment