Firman Allah s.w.t (maksudnya):
(setelah
kamu semua- Wahai kaum musyrikin Mekah - mendengar keterangan yang membuktikan
kekuasaan dan keagungan Allah) maka Adakah kamu nampak bahawa
"Al-Laat" dan "Al-Uzza" [19]
serta
"Manaat" yang ketiga [27],
(yang bertaraf rendah lagi hina itu layak disembah dan dianggap sebagai
anak-anak perempuan Allah)? [20]
Patutkah
kamu membahagi untuk diri kamu sendiri anak lelaki (yang kamu sukai), dan untuk
Allah anak perempuan (yang kamu benci)? [21]
pembahagian
yang demikian, sudah tentu satu pembahagian yang tidak adil. [22]
benda-benda
yang kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek
kamu namakannya. Allah tidak pernah menurunkan sebarang bukti yang
membenarkannya. mereka yang berbuat demikian, tidak lain hanyalah mengikuti
sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsunya. padahal
sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka. [23]
*(QS. An
najm, 19 - 23)
Abi
Waqid Al Laitsi mengatakan:
"Kami
keluar bersama Rasulullah s.a.w menuju Hunain, sedangkan kami baru sahaja bebas
dari kekafiran (masuk Islam), pada ketika itu orang-orang musyrikin memiliki
sebatang pohon bidara yang dikenali sebagai dzatu anwath, mereka selalu
mendatanginya dan menggantungkan senjata-senjata perang mereka pada pohon
tersebut, ketika kami melalui pohon bidara tersebut, kami berkata: "ya
Rasulullah, buatkanlah untuk kami dzatu anwath sebagaimana mereka
memilikinya".
Maka
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Allahu Akbar, itulah tradisi (kebiasaan
orang-orang sebelum kamu semua) demi Allah yang jiwaku berada di tanganNya,
kamu semua telah mangatakan sesuatu seperti yang pernah dikatakan oleh Bani
Israel kepada Musa: "buatkanlah
untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan, Musa menjawab:
sesungguhnya kamu semua adalah kaum yang tidak mengetahui (tidak
memahami)" [Surah
AlA’raf:138] kamu semua pasti akan mengikuti tradisi-tradisi (kebiasaan)
orang-orang sebelum kamu semua." (HR. AtTarmizi, dan dinyatakan sahih
olehnya)
Kandungan
dalam bab ini:
1-Penjelasan
tentang ayat yang terdapat dalam surah An najm[28].
2-Mengetahui
bentuk permintaan mereka[29].
3-Mereka
belum melakukan apa yang mereka minta.
4-Mereka
melakukan itu semua untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah, kerana mereka
beranggapan bahawa Allah menyukai perbuatan itu.
5-Apabila
mereka tidak mengetahui hal ini, maka yang lain selain mereka adalah lebih
jahil dari mereka (tidak mengetahui).
6-Mereka
memiliki kebaikan-kebaikan dan jaminan keampunan yang tidak dimiliki oleh
orang-orang selain mereka.
7-Nabi
Muhammad s.a.w. tidak menerima permintaan mereka, bahkan menyanggahnya dengan
bersabda: "Allahu Akbar, itulah tradisi (kebiasaan orang-orang sebelum
kamu semua) demi Allah yang jiwaku berada di tanganNya, kamu semua telah
mangatakan sesuatu seperti yang pernah dikatakan oleh Bani Israel kepada Musa: "buatkanlah untuk kami
sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan, Musa menjawab: sesungguhnya kamu
semua adalah kaum yang tidak mengetahui (faham)" kamu semua pasti akan mengikuti
tradisi orang orang sebelum kalian". Baginda s.a.w bersikap keras terhadap
permintaan mereka itu dengan ketiga-tiga perkataan ini.
8-Satu
hal yang sangat penting adalah pemberitahuan Rasulullah s.a.w. bahawa
permintaan mereka itu adalah seperti permintaan Bani Israel kepada Nabi Musa
a.s: "buatkanlah untuk
kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan…"
9-Pengingkaran
terhadap hal tersebut adalah termasuk diantara pengertian “La Ilaha Illallah”
yang sebenarnya, yang belum difahami oleh mereka yang baru memeluk Islam.
10-Rasulullah
s.a.w. menggunakan sumpah dalam menyampaikan petunjuknya, dan beliau tidak
berbuat demikian kecuali untuk suatu kepentingan.
11-Syirik
itu ada syirik yang besar dan ada syirik yang kecil, buktinya mereka tidak
dianggap murtad dengan permintaan itu.
12-Perkataan
mereka "… sedangkan kami baru sahaja bebas dari kekafiran (masuk Islam)
…" menunjukan bahawa para sahabat yang lain mengerti bahawa perbuatan
mereka termasuk syirik.
13-Dibolehkan
bertakbir ketika merasa hairan, atau mendengar sesuatu yang tidak patut
diucapkan dalam agama, berlainan dengan pendapat orang yang menganggapnya
makruh.
14-Diperintahkan
mencegah segala kemungkinan yang boleh membawa kepada syirik.
15-Dilarang
meniru dan melakukan sesuatu perbuatan yang menyerupai perbuatan orang-orang
jahiliyah.
16-Dibolehkan
marah ketika menyampaikan ilmu.
17-Kaedah
umum, bahawa umat ini ada yang mengikuti tradisi-tradisi umat sebelumnya,
berdasarkan Sabda Nabi " kamu semua pasti akan mengikuti tradisi-tradisi
(kebiasaan) orang-orang sebelum kamu semua …"
18-Ini
adalah salah satu dari tanda kenabian Nabi Muhammad s.a.w, kerana terjadi
sebagaimana yang baginda s.a.w sampaikan.
19-Celaan
Allah yang ditujukan kepada orang yahudi dan nasrani, yang terdapat dalam Al
Qur'an boleh berlaku juga terhadap kita.
20-Sudah
menjadi ketetapan umum dikalangan para sahabat, bahawa sesuatu ibadah harus
berdasarkan perintah Allah [bukan mengikuti keinginan, fikiran atau hawa nafsu
sendiri]. Dengan demikian, hadith tersebut di atas mengandungi suatu petanda
mengenai hal-hal yang akan ditanya kepada manusia di alam kubur. Adapun
"Siapakah Tuhanmu?", adalah sudah jelas; sedangkan "Siapakah
Nabimu?" berdasarkan keterangan masalah-masalah ghaib yang baginda s.a.w
beritakan akan terjadi; dan "apakah agamamu?" berdasarkan pada ucapan
mereka: "buatkanlah untuk
kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan … " sehingga akhir ayat [Surah AlA’raf:138]
21-Tradisi
ahli kitab itu tercela seperti tradisi orang-orang musyrik.
22-Orang
yang baru sahaja berpindah dari tradisi-tradisi yang batil yang sudah menjadi
kebiasaan dalam dirinya, tidak dapat dipastikan secara mutlak bahawa dirinya
telah bebas dari sisa-sisa tradisi tersebut, dari apa yang mereka katakan:
"kami baru saja masuk islam" dan merekapun belum terlepas dari
tradisi-tradisi kafir, kerana mereka meminta agar dibuatkan Dzatu Anwath
sebagaimana yang dimiliki oleh kaum musyrikin.
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[27] Al
Lata, Al Uzza dan Manat adalah nama berhala-berhala yang dipuja orang arab jahiliyah
dan mereka menganggapnya sebagai anak-anak perempuan Allah.
[28]
Dalam ayat ini, Allah s.w.t. menyangkal tindakan kaum musyrikin yang tidak
rasional, kerana mereka menyembah ketiga-tiga berhala tersebut yang tidak dapat
mendatangkan manfaat dan tidak pula dapat menolak mudharat. Dan Allah mencela
tindakan zalim mereka dengan memilih untuk diri mereka jenis yang baik dan
memberikan untuk Allah jenis yang buruk dalam anggapan mereka. Tindakan mereka
itu hanyalah berdasarkan sangkaan-sangkaan dan hawa nafsu, tidak berdasarkan
pada tuntunan para Rasul yang mengajak umat manusia untuk beribadah hanya
kepada Allah dan tidak beribadah kepada selainNya.
[29]
Iaitu : mereka meminta dibuatkan Dzatu Anwath sebagaimana yang dimiliki oleh
kaum musyrikin, untuk mengharapkan keberkatan darinya.
Terjemahan
Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment