Saturday, 15 September 2012

Mengharapkan Berkah Dari Pepohonan, Bebatuan Atau Yang Sejenisnya



Firman Allah s.w.t (maksudnya):

(setelah kamu semua- Wahai kaum musyrikin Mekah - mendengar keterangan yang membuktikan kekuasaan dan keagungan Allah) maka Adakah kamu nampak bahawa "Al-Laat" dan "Al-Uzza" [19]

serta "Manaat" yang ketiga [27], (yang bertaraf rendah lagi hina itu layak disembah dan dianggap sebagai anak-anak perempuan Allah)? [20]

Patutkah kamu membahagi untuk diri kamu sendiri anak lelaki (yang kamu sukai), dan untuk Allah anak perempuan (yang kamu benci)? [21]

pembahagian yang demikian, sudah tentu satu pembahagian yang tidak adil. [22]

benda-benda yang kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu namakannya. Allah tidak pernah menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. mereka yang berbuat demikian, tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsunya. padahal sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka. [23]

*(QS. An najm, 19 - 23)


Abi Waqid Al Laitsi mengatakan:

 "Kami keluar bersama Rasulullah s.a.w menuju Hunain, sedangkan kami baru sahaja bebas dari kekafiran (masuk Islam), pada ketika itu orang-orang musyrikin memiliki sebatang pohon bidara yang dikenali sebagai dzatu anwath, mereka selalu mendatanginya dan menggantungkan senjata-senjata perang mereka pada pohon tersebut, ketika kami melalui pohon bidara tersebut, kami berkata: "ya Rasulullah, buatkanlah untuk kami dzatu anwath sebagaimana mereka memilikinya".

Maka Rasulullah s.a.w. menjawab: "Allahu Akbar, itulah tradisi (kebiasaan orang-orang sebelum kamu semua) demi Allah yang jiwaku berada di tanganNya, kamu semua telah mangatakan sesuatu seperti yang pernah dikatakan oleh Bani Israel kepada Musa: "buatkanlah untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan, Musa menjawab: sesungguhnya kamu semua adalah kaum yang tidak mengetahui (tidak memahami)" [Surah AlA’raf:138] kamu semua pasti akan mengikuti tradisi-tradisi (kebiasaan) orang-orang sebelum kamu semua." (HR. AtTarmizi, dan dinyatakan sahih olehnya)



Kandungan dalam bab ini:


1-Penjelasan tentang ayat yang terdapat dalam surah An najm[28].


2-Mengetahui bentuk permintaan mereka[29].


3-Mereka belum melakukan apa yang mereka minta.


4-Mereka melakukan itu semua untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah, kerana mereka beranggapan bahawa Allah menyukai perbuatan itu.


5-Apabila mereka tidak mengetahui hal ini, maka yang lain selain mereka adalah lebih jahil dari mereka (tidak mengetahui).


6-Mereka memiliki kebaikan-kebaikan dan jaminan keampunan yang tidak dimiliki oleh orang-orang selain mereka.


7-Nabi Muhammad s.a.w. tidak menerima permintaan mereka, bahkan menyanggahnya dengan bersabda: "Allahu Akbar, itulah tradisi (kebiasaan orang-orang sebelum kamu semua) demi Allah yang jiwaku berada di tanganNya, kamu semua telah mangatakan sesuatu seperti yang pernah dikatakan oleh Bani Israel kepada Musa: "buatkanlah untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan, Musa menjawab: sesungguhnya kamu semua adalah kaum yang tidak mengetahui (faham)" kamu semua pasti akan mengikuti tradisi orang orang sebelum kalian". Baginda s.a.w bersikap keras terhadap permintaan mereka itu dengan ketiga-tiga perkataan ini.


8-Satu hal yang sangat penting adalah pemberitahuan Rasulullah s.a.w. bahawa permintaan mereka itu adalah seperti permintaan Bani Israel kepada Nabi Musa a.s: "buatkanlah untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan…"

9-Pengingkaran terhadap hal tersebut adalah termasuk diantara pengertian “La Ilaha Illallah” yang sebenarnya, yang belum difahami oleh mereka yang baru memeluk Islam.


10-Rasulullah s.a.w. menggunakan sumpah dalam menyampaikan petunjuknya, dan beliau tidak berbuat demikian kecuali untuk suatu kepentingan.


11-Syirik itu ada syirik yang besar dan ada syirik yang kecil, buktinya mereka tidak dianggap murtad dengan permintaan itu.


12-Perkataan mereka "… sedangkan kami baru sahaja bebas dari kekafiran (masuk Islam) …" menunjukan bahawa para sahabat yang lain mengerti bahawa perbuatan mereka termasuk syirik.


13-Dibolehkan bertakbir ketika merasa hairan, atau mendengar sesuatu yang tidak patut diucapkan dalam agama, berlainan dengan pendapat orang yang menganggapnya makruh.


14-Diperintahkan mencegah segala kemungkinan yang boleh membawa kepada syirik.


15-Dilarang meniru dan melakukan sesuatu perbuatan yang menyerupai perbuatan orang-orang jahiliyah.


16-Dibolehkan marah ketika menyampaikan ilmu.


17-Kaedah umum, bahawa umat ini ada yang mengikuti tradisi-tradisi umat sebelumnya, berdasarkan Sabda Nabi " kamu semua pasti akan mengikuti tradisi-tradisi (kebiasaan) orang-orang sebelum kamu semua …"


18-Ini adalah salah satu dari tanda kenabian Nabi Muhammad s.a.w, kerana terjadi sebagaimana yang baginda s.a.w sampaikan.


19-Celaan Allah yang ditujukan kepada orang yahudi dan nasrani, yang terdapat dalam Al Qur'an boleh berlaku juga terhadap kita.


20-Sudah menjadi ketetapan umum dikalangan para sahabat, bahawa sesuatu ibadah harus berdasarkan perintah Allah [bukan mengikuti keinginan, fikiran atau hawa nafsu sendiri]. Dengan demikian, hadith tersebut di atas mengandungi suatu petanda mengenai hal-hal yang akan ditanya kepada manusia di alam kubur. Adapun "Siapakah Tuhanmu?", adalah sudah jelas; sedangkan "Siapakah Nabimu?" berdasarkan keterangan masalah-masalah ghaib yang baginda s.a.w beritakan akan terjadi; dan "apakah agamamu?" berdasarkan pada ucapan mereka: "buatkanlah untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan … " sehingga akhir ayat [Surah AlA’raf:138]


21-Tradisi ahli kitab itu tercela seperti tradisi orang-orang musyrik.


22-Orang yang baru sahaja berpindah dari tradisi-tradisi yang batil yang sudah menjadi kebiasaan dalam dirinya, tidak dapat dipastikan secara mutlak bahawa dirinya telah bebas dari sisa-sisa tradisi tersebut, dari apa yang mereka katakan: "kami baru saja masuk islam" dan merekapun belum terlepas dari tradisi-tradisi kafir, kerana mereka meminta agar dibuatkan Dzatu Anwath sebagaimana yang dimiliki oleh kaum musyrikin.


_____________________________________


Catatan Kaki:


[27] Al Lata, Al Uzza dan Manat adalah nama berhala-berhala yang dipuja orang arab jahiliyah dan mereka menganggapnya sebagai anak-anak perempuan Allah.


[28] Dalam ayat ini, Allah s.w.t. menyangkal tindakan kaum musyrikin yang tidak rasional, kerana mereka menyembah ketiga-tiga berhala tersebut yang tidak dapat mendatangkan manfaat dan tidak pula dapat menolak mudharat. Dan Allah mencela tindakan zalim mereka dengan memilih untuk diri mereka jenis yang baik dan memberikan untuk Allah jenis yang buruk dalam anggapan mereka. Tindakan mereka itu hanyalah berdasarkan sangkaan-sangkaan dan hawa nafsu, tidak berdasarkan pada tuntunan para Rasul yang mengajak umat manusia untuk beribadah hanya kepada Allah dan tidak beribadah kepada selainNya.


[29] Iaitu : mereka meminta dibuatkan Dzatu Anwath sebagaimana yang dimiliki oleh kaum musyrikin, untuk mengharapkan keberkatan darinya.



Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)



No comments:

Post a Comment