Firman Allah s.w.t.:
“Orang
orang yang beriman dan
tidak mencampuri keimanan [5] mereka dengan kezaliman (perkara-perkara syirik) [6], mereka itulah orang-orang yang
mendapat ketenteraman dan mereka itulah orang orang yang mendapat hidayah”,
(QS. Al An'am, 82).
Ubadah
bin Somit r.a. mengatakan: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang
siapa yang bersaksi [7] bahawa tidak ada tuhan yang berhak disembah selain
Allah sahaja, tiada sekutu bagiNya, dan Muhammad adalah hambaNya dan
RasulNya, dan bahawa Isa adalah hambaNya dan RasulNya, dan kalimatNya yang
disampaikan kepada Maryam, serta Ruh daripadaNya, dan syurga itu benar-benar
ada, neraka juga benar-benar ada, Allah pasti akan memasukkanya ke dalam
syurga, berdasarkan amalan yang dilakukan". (HR. Bukhori & Muslim)
Imam
Bukhori dan Muslim juga meriwayatkan hadith dari Itban r.a. bahawa Rasulullah
bersabda:
"Sesungguhnya
Allah s.w.t. mengharamkan neraka bagi orang-orang
yang mengucapkan “La Ilaha Illallah” dengan penuh ikhlas dan hanya mengharapkan
(balasan) wajah Allah".
Diriwayatkan
dari Abu Said Al Khudri r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Musa
berkata: "Ya Tuhan, ajarkanlah kepadaku sesuatu untukku mengingatMu dan
berdoa kepadaMu", Allah berfirman: "Ucapkan wahai Musa: La Ilaha
Illallah", Musa berkata: "Ya Tuhan, semua hambaMu mengucapkan
itu", Allah menjawab: "Wahai Musa, seandainya ketujuh-tujuh langit
serta seluruh penghuninya - selain Aku - dan ketujuh bumi diletakkan dalam satu
timbangan dan kalimat "La Ilaha Illallah" diletakkan dalam timbangan
yang lain, niscaya kalimat
"La Ilaha Illallah" lebih berat timbangannya."
(HR.
Ibnu Hibban, dan Imam Hakim mensahihkannya).
Imam
AtTirmidzi meriwayatkan (yang menurutnya hadith ini bertaraf hasan) dari Anas
bin Malik r.a dia berkata aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Allah
s.w.t. berfirman: "Wahai anak Adam, jika engkau datang kepadaKu dengan
membawa dosa (yang memenuhi ruang alam ini) sehingga hampir mencecah bumi, dan
kamu mati dalam keadaan kamu
tidak menyekutukanKu dengan sesuatupun, pasti Aku akan datang kepadamu
dengan membawa keampunan sebanyak itu juga".
Pelajaran
penting yang terkandung dalam bab ini:
1-Luasnya
kurniaan Allah s.w.t..
2-Besarnya
pahala tauhid di sisi Allah
s.w.t..
3-Tauhid
(kepada Allah dengan tidak mensyirikanNya) dapat menghapuskan dosa.
4-Penjelasan
tentang ayat yang terdapat di dalam surah Al - An'am.
5-Penelitian
terhadap perkara yang dinyatakan di dalam hadith Ubadah.
6-Jika
hadith Ubadah, hadith Itban dan hadith sesudahnya dikumpulkan, maka akan
jelaslah pengertian kalimat
“La Ilaha Illallah”, dan juga akan jelaslah kesalahan orang-orang yang
tersesat kerana hawa nafsu.
7-Penjelasan
terhadap syarat-syarat yang disebutkan dalam hadis Itban, (iaitu ikhlas semata-mata kerana
Allah, dan tidak menyekutukanNya).
8-Para
Nabi juga memerlukan penjelasan tentang keistimewaan
“La Ilaha Illallah”.
9-Penjelasan
bahawa berat timbangan kalimat
“La Ilaha Illallah” melebihi berat timbangan seluruh makhluk (jika benar-benar ikhlas
mengucapkannya dan hanya mengharapkan (balasan) wajah Allah), padahal ramai
orang yang mengucapkan kalimat tersebut ringan timbangan (amalan)nya (kerana
tidak ikhlas dan tidak mengharapkan (balasan) wajah Allah)
10-Bukti
bahawa bumi itu tujuh lapis seperti langit-langit (yang mempunyai tujuh
lapisan).
11-Langit
dan bumi itu ada penghuninya.
12-Penetapan
sifat sifat Allah, yang berbeza dengan pendapat golongan Asy'ariyah[8].
13-Jika
hadith Anas difahami, maka akan diketahui bahawa sabda Rasulullah s.a.w dalam
hadith Itban:
"Sesungguhnya Allah s.w.t. mengharamkan neraka
bagi orang orang yang mengucapkan “La Ilaha Illallah” dengan penuh ikhlas dan
hanya mengharapkan (balasan) wajah Allah", maksudnya adalah meninggalkan perkara-perkara
syirik, bukan hanya
mengucapkan kalimat tersebut melalui lisan sahaja.
14-Penelitian
bahawa Nabi Muhammad s.a.w dan Nabi Isa a.s kedua-duanya adalah hamba Allah dan
RasulNya.
15-Mengetahui
keistimewaan Nabi Isa, (yang) dijadikan (dari) Kalimat Allah[9].
16-Mengetahui
bahawa Nabi Isa adalah ruh diantara ruh-ruh yang diciptakan Allah.
17-Mengetahui
keistimewaan iman dengan kebenaran adanya syurga dan neraka.
18-Memahami
sabda Rasul: "berdasarkan amalan yang dilakukan ".
19-Mengetahui
bahawa timbangan itu mempunyai dua perkara.
20-
Mengetahui kebenaran adanya wajah bagi Allah.
_____________________________________
Catatan
Kaki:
[5] Iman
ialah : ucapan hati dan lisan yang disertai dengan perbuatan, diiringi dengan
niat ikhlas kerana Allah, dan dilandasi dengan berpegang teguh kepada sunnah
Rasulullah s.a.w..
[6]
Syirik disebut kezaliman kerana syirik adalah meletakkan sesuatu ibadah bukan
pada tempatnya, dan memberikannya kepada yang tidak berhak menerimanya.
[7]
Syahadat ialah : pengakuan dengan hati dan lisan, dan mengetahui maknanya dan
mengamalkan apa yang diperintahkan, baik secara zahir mahupun secara batin.
[8]
Asy'ariyah adalah salah satu aliran teologis, dinisbahkan kepada pengikut Syeikh Abu Hasan Ali bin
Ismail Al Asy'ari (260 - 324 H = 874 - 936 M). Dan yang dimaksudkan di sini ialah
menetapkan sifat sifat Allah sebagaimana yang disebutkan di dalam Al Qur'an
mahupun As sunnah. Termasuk sifat yang ditetapkan adalah kebenaran adanya wajah bagi Allah, mengikuti cara yang diamalkan golongan
salafus soleh dalam masalah
ini, iaitu : mengimani kebesaran sifat sifat Allah yang disampaikan melalui Al
Qur'an dan As sunnah TANPA
PERLU KEPADA
tahrif (mengubah
lafaz dalil atau maknanya),
ta'thil (mengingkari
nama-nama dan sifat-sifat Allah secara keseluruhan atau sebahagian),
takyif (mereka-reka
keadaan atau bentuk yang sebenar dari sifat yang dinyatakan) dan
tamtsil (menyerupakan
atau menyamakan sifat Allah dengan makhluk ciptaanNya).
Adapun
golongan Asy'ariyah, sebahagian mereka ada yang menta'wilkannya (menafsirinya
dengan makna yang menyimpang dari makna yang sebenarnya) dengan alasan bahawa
hal itu jika tidak dita'wilkan boleh menimbulkan tasybih (penyerupaan) Allah
dengan makhlukNya, akan tetapi perlu diketahui bahawa Syeikh Abu Hasan sendiri dalam
masalah ini telah menyatakan bahawa beliau berpegang teguh dengan pegangan
salafus soleh, sebagaimana
yang dinyatakan oleh beliau dalam kitab yang ditulis di akhir hidupnya, iaitu
Al Ibanah 'an ushulid diyanah (editor : Abdul Qodir Al Arnauth, Beirut,
makatabah darul bayan, 1401 H) bahkan dalam karyanya ini beliau mengkritik dan
menyanggah tindakan ta'wil yang dilakukan oleh golongan yang menyimpang dari
pegangan salafus soleh.
[9]
Kalimat Allah maksudnya bahawa Nabi
Isa diciptakan Allah dengan firmanNya "Kun" (jadilah) yang disampaikan Nya kepada
Maryam melalui malaikat Jibril.
*Terjemahan Kitab AtTauhid (Sheikh Muhammad AtTamimi)
No comments:
Post a Comment